Minu foto
Nimi:
Asukoht: Tartu, Estonia

laupäev, august 15, 2009

Lastest ja võimalustest

Eile arutasime Indrekuga laste tegemist. Nagu ikka, kasvas abielu ja laste teema välja millestki lihtsast, ma isegi ei mäleta täpselt millest, aga tõenäoliselt McDonaldsi ootuspäraselt maitsvatest burgeritest või segu kukkumisest autokapotile, mis sinna kenasti ära kivistunud oli, kui Indrek selle lõpuks avastas. Nagu ehitusmehed isegi raskel ajal saavad lubada sellist kergekäelisust, et lasevad segul tänaval rohkem kui poolemillisele autole kukkuda, ei ole muutunud ka pereplaneerimise põhialused majanduslikult kehvemal järjel peredes.

Kaks kerglast tänapäeva noort nagu me oleme, püüdsime endid asetada pereinimese kingadesse. Ütlen ausalt, kolmandat last ootava töötu pere kingad olid meile kitsad ja ebamugavad, ent kõnealune peremudel liigagi sage nähtus meie suhte- ja majandusmaastikul. Öeldakse küll, et lapsed tulevad siis, kui nad ise tulla tahavad, ja et lapsed sünnivad armastusest, tegelikkuses me räägime täna aga hoopis emapalgast ja sünnitoetusest, viitsimatusest tööle minna, suutmatusest töökohta hoida ja millest kõigest veel.

Kunagi sai ka ühe sõbrannaga arutatud, miks inimesed, kes tegelikult rahaliselt lapsi endale lubada ei saa, neid ikkagi sünnitavad. Kuigi tegemist oli lastetu sõbrannaga, oli ta üllatavalt säästuemade poolt. Väitis, et kõik ei mõtle rahas ja elus ei saa kõike rahaks ümber arvutada ja et peaasi, et last armastatakse ja nii edasi ja nii edasi. Ei olevat õiglane kontoseisu järgi arvustada inimesi, kel on süda õiges kohas ja kavatsused ainult parimad. Mina hindan aga ilmselgelt südame suurust ja parimaid kavatsusi teistsuguste parameetrite järgi.

Oleme Indrekuga hästi ühte meelt, milline peaks olema lapse elu. Korralikud riided (mitte disainer, nagu meiesugustest hulludest võiks karta), oma tuba, trennid, võib-olla muusikakool (no ilmselt) ja enda ajupotentsiaali järgi otsustades tõenäoliselt tasuline kõrgkool. Nii tundubki julm ja südametu last sellistest võimalustest ilma jätta ja tänases majandusseisus ei teeks meist kumbki tappes ka last. See paar aastat elu stabiliseerumist oodata ei ole ju pikk aeg. Ometi maailm on rase.

Oleme Ekuga korduvalt kirunud enda lapsepõlve. Mitte sellepärast, et meie vanemad oleks meid kiuste kõigest heast ja paremast ilma jätnud, vaid sellepärast, et siis olid teistsugused ajad. Siis ei olnud paljud asjad võimalikud isegi siis, kui ema väga püüdis. Igasugusteks trennideks ja muusikakoolideks oli vaja sünnipäraseid ennekuulmatuid eeldusi või udupeeneid tutvusi, samal ajal kui praegu sa võid täiesti andetu lapse panna laulma ja kuigi temast ei saa võib-olla järgmist Shakirat, tõenäoliselt ei tee ta hiljem elus kellelegi sünnipäevalaulu lauldes enda marki täis. Tänapäeval saab kõike ja kõiki arendada, ainus, mida peab olema, on krõbisev. Ja seda ei pea isegi olema kohvrite viisi, piisab, kui seda on nii palju, et laps raha puudumisel 200kroonisest klassiekskursioonist loobuma ei peaks.

Ma tean, kuidas see kõlab. Rikkad tehku lapsi ja lihtsurelikud elagu tsölibaadis. Minu mõte on aga hoopis teistsugune. Ma mõtlen, et iga vanem peaks ju tahtma oma lapsele parimat ja ma lihtsalt ei suuda mõista, kuidas kõikide võimaluste puudumine peaks lapsele parim olema. Mida head teeb 18aastase nutt, et ta ei saa ülikooli minna, kuna jäi tiheda rebimisega mõne punktiga seitsmendana joone alla ehk tasulisse õppesse ja kodu on linnast väljas, nii et õppelaenu eest oleks ostnud mingi odava panni liiklusvahendi? Ja üleüldse, praegusel ajal õppelaen õppemaksu täielikult ei kataks niikuinii.

Või kuidas see peaks lapse jaoks positiivne olema, kui kehalise õpetaja avastab ulmeliselt hea painduvuse või laps jooksuvõistlustel tipp-sportlastele silmad ette teeb, aga perel pole raha, et last trenni panna? Trenn ei ole ju ainult kuutasu, eriti heale sportlasele tähendab trenn ka spetsiaalseid riideid, jalavarje... Ja kõik mis on mingitki moodi special, maksab võrdlemisi palju raha.

On lapsi, kes on vaesest perest, keda sport ei huvita, kes õpivad nagu hullud ja lõpuks on rikkad itimehed või advokaadid või ilukirurgid, aga selliste imelaste protsent ei ole just kuigi suur. Enamus lapsi ei ole imelapsed ega suuda päris ise üksi kodus õppides ja harjutades endast Nobeli preemia laureaati või maailmameistrit vormida. Mis saab nende laste unistustest? Eku, mina ja Indrek saame süüdistada kehva aega, aga tänapäeval sündivad lapsed? Mida ütlevad neile nende vanemad, kui lapsed küsivad, miks nemad trenni või klassiõhtule või ekskursioonile ei saa?

Ühed ütlevad, et kui koguaeg ette mõelda, jääb elu elamata. Mina isiklikult nii suuri sõnu ei kasutaks. Öeldakse, et elu juhtub plaanide tegemise vahepeal, aga mina usun, et elu juhtumise ja läbimõtlematuse vahele jääb suur vahe. Elu koosneb ikkagi valikutest ja meil on alati vähemalt kaks teed. Võib juhtuda, et ise plaanid olla hullem karjäärimutt, kes rändab mööda maailma, aga välja kukub märksa paiksem elu ja perekond, ent selle pere kõrvalt on minu lause inspiratsiooniallikal täiesti arvestatav karjäär ükskõik kellega võrreldes. Ühe osa, suure osa, oma elust me teeme endale ise. Ja me otsustame oma juba sündinud ja veel sündimata laste eest, milline nende lapsepõlv ja võimalused eluks olema saavad. Ma ei kujuta küll ette, milliseid võimalusi minu lapsel kindlasti vaja olema ei saa...

7 Comments:

Blogger Tyhikargaja said...

Täiesti minu mõtted, aga eks me oleme neid koos lahanud ka s...a kanti.Ma ka ei taipa, et meil kõigil on hetkel halb aeg (mul pole ühtegi tuttavat, kellel pappi oleks hetkel), aga lapsi tehakse ikka. Kui pean hetkel valima kas minna miinusesse ühe või teise kontoga ja millal selle jälle plussi jõuan maksta, siis kas lapse jaoks peaksin tegema kolmanda, et oleks veel millega miinusesse minna? Sms-laenud ja muude võlgade juures ei saa inimesed endagagi hakkama, aga kujutavad ette, et lastega saab elu ilusam olema. Jah, hakkama saab ikka....aga hakkama saab ka pudeleid korjav jota.

12:58 PM  
Anonymous Anonüümne said...

Einoh, ma loodan, et siis lapsi ei tulegi. Sest tegelikult ju ei tea, mida elu toob... kui last tehes raha on, siis võibolla 15 aastat hiljem enam ei ole, mingeid garantiisid pole ju olemas.
Mul esimese lapse tegemise ajal ei olnud eriti raha. Aga ega ta ei hüpanud ka emakast välja ja ei hakanud midagi nõudma peale kõhutäie...
Praegu on raha. Nii et, tyhikargaja, võid tõmmata tabelisse risti - sul on vähemalt üks tuttav, kellel on pappi.
Ja ma arvan, et inimeseks kasvamisel on suurem tähtsus sellel, millised on suhted peres, mitte mida pere endale lubada võib.
Muidugi kui käib pidev soigumine rahapuuduse teemal, siis sealt perest ka õnnelikke lapsi ei tule...

2:42 PM  
Blogger Tyhikargaja said...

Point polnud küll päris selles, aga see selleks. Mina kasvasin peres kus oli pidev soigumine, et pappi pole ja ma tõesti ei kasvanud õnnelikuks:P Kas ma oma lastele seda sama tahaks?

3:46 PM  
Anonymous Anonüümne said...

Ilmselt mitte.
Ma kasvasin peres, kus pappi polnud, aga pidevat vingumist sellepärast ka ei olnud. Teada oli, et raha pole, ja k6ike, mida hing ihaldab, ei saa. Kasvasin 6nnelikuks küll.
Nii et äkki polegi asi rahas v6i selle puudumises, vaid pigem suhtumises?

10:46 PM  
Blogger Merlin said...

Eem... üks asi on kasvada keskklassi peres, kus päris kõike lubada ei saa, teine asi on sündida vaestele vanematele, kus sa ei saa mitte midagi lubada. See suutmatus 200kroonisele klassiekskursioonile minna oli näide elust. Küsimus ongi selles, kas sa saad olla kindel, et su laps ei taha trennis käia, näiteks.

11:31 PM  
Anonymous 123 said...

nooh, mina kasvasin ka väga vaeses peres ja ei saanud isegi algklassides 50 kr kuus kergejõustikku minna, kui oleks tahtnud, sest liiga kallis oli. musakooli mind pandi, sest seal saab vaene olles õppemaksuvabastust või vähemalt -soodustust. eestisisesestele ekskursioonidele enamasti sain, sest need olid hästi odavalt meil kokku pandud, aga riided pidin ribadeks kandma ja uued teksad oli ikka WOOOOWWWW asi. samas need on lihtsalt tingimused, milles harjutakse olema ja hakkama saama ja no see, et ma rohkem tarbida ei saanud küll absoluutselt ei mõjuta nägemust lapsepõlvest. ikka olin õnnelik ja kõik oli lahe :). tasuta trenne on ju ka ja ka paljudes tasulistes saab sotsiaalameti kaudu maksevabastuse hankida kui vaja, nii et sellised asjad pole ka mingi argument. ja kõrgkooli minekuga saab samuti ka rahata peres hakkama, tuleb ise lihtsalt hakkaja olla.

9:44 AM  
Anonymous Anonüümne said...

See jutt on teil kõik õige. Ja olen ka nõus, et ise just rahalise seisu tõttu isegi ei kaalu paljunemist lähi aastatel. Aga peamiselt siiski sellepärast, et ma tunnen, et ma ei ole ülemisel korrusel veel piisavalt hea ja lahe inimene, et kasvatada kedagi. See minu meelest kaalub üle kõik prantsuse ljüütsiumid ja udubeened trennid. Sest peamine, mida praegusel ajal inimestel napib, on ikkagi aju ja selle kasutamise oskus. Ma ei räägi ilmselgelt siinkohal headest testi tulemustest kuskil kõrgkoolis.
Ja ahastusega vaatan, kuidas see vabalt-kasvanud buumilaste seltskond areneb...
Aga samas :) peamine, et enamusele meeldib. Mulle ei meeldi, ja seetõttu võtan oma eluga peagi midagi ette, et siit minema minna - jah rohi on mujal rohelisem :D ja kui ei olegi, siis vähemalt leidub rohkem ajudega inimesi kui siinses kommunismi+kapitalismi poolt vägistatud ühiskonnas.

11:28 AM  

Postita kommentaar

<< Home